Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej

Dotacja bez udziału własnego w kwocie 150 000 do 250 000 zł dla osób ubezpieczonych w KRUS na założenie własnej firmy lub zmianę profilu działalności.

Opis projektu

Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej jest dotacją dla osób ubezpieczonych w KRUS nieprzerwanie co najmniej  12 miesięcy przed złożeniem wniosku.

Wnioskodawcą może być:

  • Rolnik,
  • Małżonek rolnika
  • Domownik

Miejsce zamieszkania osoby wnioskującej musi być na terenie gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej z wyłączeniem miast powyżej 5 000 mieszkańców. Wniosków nie mogą składać osoby, które w PROW 2014-2020 otrzymały pomoc w programach „Restrukturyzacja małych gospodarstw” lub „Premie dla młodych rolników”

Z jednego gospodarstwa może być złożonych kilka wniosków.

Premia w tej dotacji jest uzależniona od ilości tworzonych miejsc pracy. Miejsce pracy to umowa o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy (etat). Zatrudnienie należy utworzyć najpóźniej przed złożeniem wniosku o wypłatę 2 raty pomocy i utrzymać minimalnie do 2 lat od wypłaty 2 raty pomocy. Zatrudnienie może być zatrudnieniem średniorocznym. Dla osoby rozpoczynającej prowadzenie działalności pozarolniczej premia wynosi:

  • 150 000 zł – samozatrudnienie,
  • 200 000 zł – samozatrudnienie + 1 etat,
  • 250 000 zł – samozatrudnienie + 2 etaty

Premia dla osoby już prowadzącej działalność (ubezpieczonej w KRUS), ale składającej wniosek na uruchomienie nowego kierunku (nowy kod PKD) wynosi:

  • 150 000 zł – 1 etat,
  • 200 000 zł – 2 etaty,
  • 250 000 zł – 3 etaty

W tym przypadku przedsiębiorca nie wlicza się do liczby tworzonych miejsc pracy.

Kwota pomocy wypłacana jest w 2 ratach:

Po złożeniu wniosku ARiMR w terminie 6 miesięcy wydaje decyzje przyznania pomocy. Od daty decyzji wnioskodawca w terminie do 9 miesięcy rejestruje działalność i składa wniosek o wypłatę  1 raty. 1 rata to 80 % kwoty premii.

Wniosek o wypłatę 2 raty (20% kwoty premii) składa się po zrealizowaniu biznesplanu, wydaniu całej kwoty (1 rata wypłacona 80% + 20% zaangażowane przez wnioskodawcę ze swoich środków), ubezpieczeniu się w ZUS wnioskodawcy i utworzeniu zaplanowanych miejsc pracy. Złożenie wniosku o 2 ratę musi nastąpić przed upływem 2 lat od wypłaty I raty pomocy

Jak wnioskodawca będzie płatnikiem  VAT,  to koszty rozliczamy dla wydatków netto, jak  nie będzie płatnikiem VAT to koszty kwalifikowane rozliczamy z VAT

Co najmniej 70% premii, (można całą premię lub wykonać inwestycję przekraczającą uzyskaną kwotę premii), należy wydać na nowe środki trwałe:

  • maszyny i urządzenia
  • środki transportu
  • inwestycje budowlane
  • grunty i budynki do działalności
  • wyposażenie
  • koszt zakupu samochodu osobowego może stanowić maksymalnie 50% kwoty premii

Maksymalnie 30% premii można wydać na środki obrotowe np.:

  • materiały do produkcji
  • towary handlowe
  • inne koszty działalności gospodarczej, w tym koszty ZUS

Działalność należy wykonywać nieprzerwanie, bez zawieszania, 5 lat od wypłaty 1 raty

Nie przegap nadchodzących dotacji

Zapisz się do newslettera!

Zadzwoń do nas w sprawie dotacji

lub napisz

Znajdziesz nas również na Facebooku!