Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej
Dotacja bez udziału własnego w kwocie 150 000 do 250 000 zł dla osób ubezpieczonych w KRUS na założenie własnej firmy lub zmianę profilu działalności.
Opis projektu
Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej jest dotacją dla osób ubezpieczonych w KRUS nieprzerwanie co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Wnioskodawcą może być:
- Rolnik,
- Małżonek rolnika
- Domownik
Miejsce zamieszkania osoby wnioskującej musi być na terenie gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej z wyłączeniem miast powyżej 5 000 mieszkańców. Wniosków nie mogą składać osoby, które w PROW 2014-2020 otrzymały pomoc w programach „Restrukturyzacja małych gospodarstw” lub „Premie dla młodych rolników”
Z jednego gospodarstwa może być złożonych kilka wniosków.
Premia w tej dotacji jest uzależniona od ilości tworzonych miejsc pracy. Miejsce pracy to umowa o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy (etat). Zatrudnienie należy utworzyć najpóźniej przed złożeniem wniosku o wypłatę 2 raty pomocy i utrzymać minimalnie do 2 lat od wypłaty 2 raty pomocy. Zatrudnienie może być zatrudnieniem średniorocznym. Dla osoby rozpoczynającej prowadzenie działalności pozarolniczej premia wynosi:
- 150 000 zł – samozatrudnienie,
- 200 000 zł – samozatrudnienie + 1 etat,
- 250 000 zł – samozatrudnienie + 2 etaty
Premia dla osoby już prowadzącej działalność (ubezpieczonej w KRUS), ale składającej wniosek na uruchomienie nowego kierunku (nowy kod PKD) wynosi:
- 150 000 zł – 1 etat,
- 200 000 zł – 2 etaty,
- 250 000 zł – 3 etaty
W tym przypadku przedsiębiorca nie wlicza się do liczby tworzonych miejsc pracy.
Kwota pomocy wypłacana jest w 2 ratach:
Po złożeniu wniosku ARiMR w terminie 6 miesięcy wydaje decyzje przyznania pomocy. Od daty decyzji wnioskodawca w terminie do 9 miesięcy rejestruje działalność i składa wniosek o wypłatę 1 raty. 1 rata to 80 % kwoty premii.
Wniosek o wypłatę 2 raty (20% kwoty premii) składa się po zrealizowaniu biznesplanu, wydaniu całej kwoty (1 rata wypłacona 80% + 20% zaangażowane przez wnioskodawcę ze swoich środków), ubezpieczeniu się w ZUS wnioskodawcy i utworzeniu zaplanowanych miejsc pracy. Złożenie wniosku o 2 ratę musi nastąpić przed upływem 2 lat od wypłaty I raty pomocy
Jak wnioskodawca będzie płatnikiem VAT, to koszty rozliczamy dla wydatków netto, jak nie będzie płatnikiem VAT to koszty kwalifikowane rozliczamy z VAT
Co najmniej 70% premii, (można całą premię lub wykonać inwestycję przekraczającą uzyskaną kwotę premii), należy wydać na nowe środki trwałe:
- maszyny i urządzenia
- środki transportu
- inwestycje budowlane
- grunty i budynki do działalności
- wyposażenie
- koszt zakupu samochodu osobowego może stanowić maksymalnie 50% kwoty premii
Maksymalnie 30% premii można wydać na środki obrotowe np.:
- materiały do produkcji
- towary handlowe
- inne koszty działalności gospodarczej, w tym koszty ZUS
Działalność należy wykonywać nieprzerwanie, bez zawieszania, 5 lat od wypłaty 1 raty